Kuszkusz, a csoda köret

A kuszkusz rendkívül gazdag növényi fehérjében is, ezáltal a különböző vegetariánus vagy vegán menük elengedhetetlen köretének számít.

Tudtad?

A kuszkusz, Észak- afrikai berber eredetű étel és ma már Világszerte fogyasztják. Az Atlasz hegység vidékéről származik. Az elnevezése állítólag arra a hangra emlékeztet, amit az apró, búzalisztből vízzel gyúrt és lisztezett kuszkusz szemcsék a gőzölés során a kiskas-nak nevezett edényben hallatnak.

A kuszkusz szó szoros értelmében tészta, úgy készül, hogy a daraszemeket nagyon finom lisztréteggel vonják be, így azok könnyebben magukba szívják a nedvességet. Kinézetre gabonafélének tűnik, és megfőzni is úgy szokás. A legelterjedtebb főzési módja, hogy egy ragu felett megpárolják. A szemek, miközben megduzzadnak és megpuhulnak, magukba szívják az étel gőzét és aromáját.

Amellett, hogy egészséges és igencsak tápláló, rengetegféle fogáshoz felhasználható, köretként. A kuszkusznak három főbb fajtája létezik, a marokkói, az izraeli és a libanoni változat, melyek közül az első a legelterjedtebb.

A kuszkuszban található az egyik legfontosabb tápanyag a szelén, mely az emberi szervezet számára elengedhetetlen nyomelem. Többek közt a hasnyálmirigy és a máj megfelelő működésében is szerepet játszik, emellett gyulladáscsökkentő hatásairól ismert, de immunrendszerünket is erősíti. Sőt, kutatások szerint minél több szelén van vérünkben, annál jobban csökken bizonyos daganatos megbetegedések kockázata. Egy tál (vagyis kb. 150 gramm) kuszkusz napi ajánlott szelénbevitelünk több mint 60 %-át tartalmazza.

A kuszkusz rendkívül gazdag növényi fehérjében is, ezáltal a különböző vegetariánus vagy vegán menük elengedhetetlen köretének számít. A kuszkusz a klasszikus tészták helyett is egy jóval egészségesebb alternatívát kínál, hiszen a legtöbb esetben teljes kiőrlésű lisztből készül.

Nem mindenki számára egészséges!
Nem szabad elhallgatni azt a jellemzőt sem, miszerint a durumbúza magas glutén tartalmú, minek következtében lisztérzékeny emberek számára egyáltalán nem ajánlott a kuszkusz fogyasztása. Ásványi anyag és rosttartalma elhanyagolható, nem olyan magas.

Összességében, a kuszkusz igazán könnyen elkészíthető fogás, mely rengeteg különféle ételhez használható köretként, akár különböző gabonákkal vegyítve vagy salátával tálalva.