Kinoa, a csoda köret

Teljes értékű fehérjét tartalmaz. Tartalmazza azt a 9 aminosavat, melyet a szervezet nem tud előállítani.

Tudtad?

Dél- Amerikából származik, főleg Peru és Bolívia területéről. Ez a növény körülbelül 180 cm magasra nő meg, a magok a szár csúcsain találhatóak. Európába natúr vagy puffasztott változatban érkezik. Ehető magjáért és leveleiért már az inkák is termesztették. Tulajdonképpen a kinoa (quinoa) nem gabonaféle, álgabonának nevezzük. A parajok és a céklák családjába tartozó növény. Mivel nem gabona féle ezért teljesen glutén mentes, szívesen fogyasztják, a fogyókúrázni vágyok, mert alacsony a kalória tartalma és azok, akik étel allergiával küzdenek.

A glikémiás indexe megfelelően alacsony, ezért is érdemes fogyasztani.

Teljes értékű fehérjét tartalmaz. Tartalmazza azt a 9 aminosavat, melyet a szervezet nem tud előállítani. A kalóriatartalma 100 grammban 120, szénhidrát 21 gramm, rost 3 gramm, fehérje pedig 4 gramm van benne.
Található benne B-, E- vitamin, valamint foszfor, magnézium, vas és kálcium.

Több mint 120 fajtája ismert. A legismertebb a fehér, a vörös és a fekete kinoa. A vöröset inkább köretként fogyasztják, míg a fekete változata egy kicsit édesebb, ezért rendkívül jó ízű desszert készülhet belőle. Ahogyan a rizst, ezt a köretnek szánt élelmiszert is érdemes átöblíteni, mert keserű lehet. A magok elég picikék ezért érdemes a szitát kibélelni egy géz pelenkával, amely segít, hogy a szemek ne bújjanak át a szitán.

Elkészítése:

Miután alaposan átmostuk, kétszeres mennyiségű vízben kell megfőzni, körülbelül 15-20 percig. Ha elfőtte az összes folyadékot, akkor tekinthetjük késznek. Ha kicsit megpirítjuk a főzés előtt, akkor egy kellemes enyhén diós ízt kaphatunk. Fogyasztható reggelire kásaként egy kevés gyümölccsel spékelve, vagy nagyszerű köret lehet, minden olyan étel mellé ahol például rizst használnánk. Ha eleinte csak ismerkedni szeretnénk vele, akkor érdemes a rizs egy részéhez hozzákeverni.