Bulgur, a csoda köret

A teljes kiőrlésű gabonákhoz hasonlóan a durumbúzából előállított bulgur korpát és csírát is tartalmaz. Bővelkedik rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban, főleg B-vitaminban és vasban.

Mi az a bulgur?

A bulgur vagy más néven „török rizs” a közel-keleti és a török konyha fontos hozzávalója. Többnyire durumbúzából készül. A betakarított búzaszemeket hántolás után előfőzik vagy gőzben párolják, majd a napon kiszárítják, és árpa nagyságúra, vagy még apróbb szemcsésre törik. A hőkezelés során kivált keményítőt szárítás után lekoptatják róla, ezért a főzés során, a rizzsel ellentétben nem ragad össze. A bulgur több különböző búzafajtából is készülhet, van világos és barna bulgur is. Az előzetes hőkezelés miatt egy gyorsan elkészíthető gabonáról beszélhetünk, főzési ideje nagyjából hasonló a fehér rizs főzési idejéhez.

Eredete

A bulgur múltja több mint 4000 évre tekint vissza. Írott emlékek tanúskodnak róla, hogy már az ókori Mediterráneumban is ismert az elkészítés módja, a Közép-Keleti konyha része évezredek óta. Ezt tekintik az első ember által feldolgozott ételnek. I.e. 2800 körül a kínai Shen Nung uralkodó az 5 szent gabona egyikévé nyilvánította. I.e. 1000 körül említést tesznek róla arab, izraeli, egyiptomi és római hivatkozások is. A teljesség igénye nélkül az elnevezései: latinul cerealis, közép-keleten arisah, de használt a burghul, burghoul, balgour, boulgur elnevezés is. 

Minek köszönheti az átütő és nem szűnő sikerét? Ellenáll a penészedésnek, a bogaraknak, hosszú ideig tárolható, roppant laktató és egészséges.

Egészségre gyakorolt hatása

A teljes kiőrlésű gabonákhoz hasonlóan a durumbúzából előállított bulgur korpát és csírát is tartalmaz. Bővelkedik rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban, főleg B-vitaminban és vasban. Kalóriatartalma a rizséhez hasonló, de a glikémiás indexe alacsonyabb, ezért diétás étrendbe is jól illeszthető.

A főtt bulgur: 

Energia 83 kcal 

Fehérje 3.1 g 

Zsír (többszörösen telítettlen) 0.2 g 

Szénhidrát 14.1 g 

Cukor 0.1 g 

Rost 4.5 g 

Nátrium 5 mg 

Koleszterin 0.042 mg 

Glikémiás Index 48 (összehasonlításképpen a fehér rizs glikémiás indexe 87)

Az alacsony glikémiás indexel, rendelkező ételeink nem okoznak vércukor ingadozást, hosszabb időre feltöltenek energiával és tovább keltik a jóllakottság érzését.

Magas rosttartalmának köszönhetően segít megőrizni a szívünk és emésztő rendszerünk egészségét is. 

Elkészítése

Változatosan elkészíthető, lehet forrázni, főzni, vagy akár áztatni is. Főzési ideje a fehér rizséhez hasonló, forrázni kétszeres mennyiségű vízzel érdemes, fedő alatt, akár két-háromszorosára is megdagad. Hideg vízbe áztathatva 8-12 óra alatt puhul meg. Egy személyre 3 evőkanál nyers bulgurral lehet számolni.

Felhasználása

Széleskörűen felhasználható. Az arab és a török konyhában a durvább szemcséjű bulgurt a rizshez hasonlóan köretként adják húshoz és halhoz, de paradicsomosan önmagában, főételként is fogyasztják, a finomabb töretet fasírtokba keverik, zöldségekhez, salátákhoz, desszertekhez is használják. A magyar konyhában helyettesíthető vele akár a rizs, akár a tarhonya. 

Forrás:

https://www.kalóriaguru.hu/kaloriatablazat/bulgur-kaloria.php

https://www.kalóriaguru.hu/kaloriatablazat/bulgur-fott-kaloria.php 

https://www.healthline.com/nutrition/bulgur-wheat

https://web.archive.org/web/20090228202817/http://www.sunnylandmills.com/bulgurhistory.html